recenze

Evolution

Evolution

Minule jsme tu měli Rudého Draka a dnes tu máme výtvor, který mu je vskutku velmi podobný, přinejmenším jeho staré verzi. RD2 šel spíše cestou farmaření, Evolution se vrací do dob dávno minulých a představuje vedle jednoduchého a svižného systému také možnost „temného“ stylu hraní – přepady, malá omezení a absence zbytečných etických kodexů. Pojďme se spolu s adminem hry Axissem a veteránem Krutorem podívat, jak to celé vypadá!


V lehké návaznosti na minulý trojdílný článek o RD2 tu dnes máme další webovku a jak jsem již řekl, má s dráčkem mnoho společného. Většinu toho poznáte již při navštívení jejích stránek a zejména nápovědy – přehled ras, způsob odehrávky, půda a budovy, to vše draka velmi připomíná. Nejmarkantnějším rozdílem je však přístup hráčů a správců – v případě Evolution je ponechána všem velká volnost. Náhlé útoky na nepřipravené protivníky, svačení slabých, to vše na RD2 již takřka nenajdete. Evolution jde opačnou cestou a umožňuje tak těm, kterým dark styl hry na RD2 chyběl, užít si jej dosytosti. Podobně to je se složitostí pravidel a mechanismů – RD2 se stále vyvíjí, přidávají se nové fičury, nové možnosti, nové rasy, nové prvky... Evolution sází na propracovaný a dynamický základní systém, který nabízí vcelku dost možností, ale přesto je jeho zvládnutí otázkou pár dní odehrávky. Více již vám prozradí naši „hosté“, jen dodám pro nedočkavce, že hru naleznete na evolution.kve.cz






Axiss - autor a admin Evolution


Nejprve bych tě poprosil, abys nám pověděl pár vět o sobě - škola, práce...

Moje školní období skončilo na na sportovním gymnáziu. Už několik let mám v plánu získat nějaký diplom, ale asi to bude ještě trvat. A práce.. tam jsem zrovna teď, nemám totiž doma internet, takže v práci odpočinek a doma práce :). Jinak je mi 25 let (to je jen pro fanynky :o)).



Kudy vedla tvá cesta k vytvoření Evolution - jak ses dostal k programování (PHP) a kdy tě napadlo, že uděláš právě online hru?

Vše začalo, když Marst prodal RD2. Hráli jsme to s kamarádama, a tak jsem si řekl, že si uděláme vlastní hru. Naučil jsem se PHP, vzal základní princip z RD2 (stejně jako mnoho dalších českých her) a udělal vlastní hru pro známé. Hrálo nás to 10 lidí, a to doslova! Byl mezi nimi i Pikodrak (současný správce našeho serveru) a řekl, ať to dám k němu na server. Dal jsem, lidi to začali hrát a už to nebyla jen zábava, ale i práce.


Evolution je Red Dragonu opravdu velice podobné - měli jste i nějaké větší ambice (přetáhnout bývalé hráče RD2 na Evolution) nebo šlo čistě jen o vytvoření vlastní alternativy? Čekali jste takový nápor hráčů?

Vůbec ne. Hra měla být jen pro známé a jen jako alternativa bez jakékoli reklamy. Jen hráči, že si o ní budou povídat. Tak je to myslím i dodnes. V prvním roce provozu jsem dával orientační anketu, jaké webovky naši hráči kromě samotného Evolution hrají, a většina z nich vůbec RD2 neznala. To mě docela překvapilo. Noví hráči k nám chodí hlavně z vyhledávačů. Poslední dobou se ale už začíná ozývat server. Běží nám na něm celkem 3 hry a jeden diskuzní server a ona je to taková stará mašina s 512 MB RAM... Nemáme ale žádné příjmy třeba právě z Evolution, takže zatímco ostatní kupují nový HW, my ladíme kód :)








Jaký je vůbec dnes počet hráčů?

Já si žádné statistiky nevedu. Každý věk, ten trvá přibližně 3 měsíce, se u nás zaregistruje kolem 20 tisíc gubernátů. Někteří jsou samozřejmě mulťáci, což je problém snad každé online hry. Je ale povoleno vlastnit 2 gubernáty na osobu, takže počet hráčů bude o dost nižší. Podle Toplistu máme kolem 3.5k návštěv a přes 400k zobrazovaných stránek denně. Hráči moc klikají, příští věk jim asi zase snížím počet tahů :-).


S počtem online to je složitější. Záleží, jak ty online kdo počítá a za jaký čas... zůstal bych tedy u toho počtu hráčů denně.







Teď trochu obrátíme list - co říkáš na znovuzavedení bezplatných registrací na RD2 pod novým majitelem? Myslíš, že to bude mít na Evolution a jeho hráče nějaký větší vliv?

Jak už jsem napsal, tak i když to nevypadá, hodně hráčů Evolution vůbec RD2 nezná. Evolution se snaží být jednoduchou hrou, což bývá i výhoda. RD2 je zase propracovanější, ale i časově náročnější, což některým vyhovuje a některým méně. I po zavedení bezplatných registrací na RD2 se počet našich hráčů stále pravidelně zvyšuje, takže na hru to nemělo myslím žádný vliv. Ono dost lidí hraje Evolution i proto, že se na RD2 prostě nudilo. Často byli znechuceni z té spousty pravidel, jak oficiálních, tak i nepsaných mezi samotných hráči. To na Evolution není. U nás vládne spíš chaos a právo silnějšího. To ale taky některým vadí, tak zase jdou na RD2 :-).









Když už jsi to nakousl - v čem myslíš, že Evolution přitahuje hráče, třeba právě přešlé z RD2? Jednoduchými pravidly, dark&light stylem hry nebo ještě něčím jiným?

Jednoduchost. To slyším často a bude to asi ten hlavní důvod. I ta volnost, často až chaos a nepřehledné multiválky každý s každým. Ale není to jen o tomhle – na internetu je plno potencionálních hráčů, kteří často hrají hru na kterou narazí jako na první nebo na kterou vůbec narazí. Já třeba za těch několik let skoro nikde neviděl žádnou reklamu na RD2. Nenarazil jsem na ně ve vyhledávačích, různých diskuzích atd. Tohle dělá strašně moc. Komunity, co rozšiřují informace o hře a přivádějí nové hráče. Vyhledávače, kdy ti z málo navštěvované hry udělá menší optimalizace na klíčová slova zázrak. Já se snažím každou maličkost dát dohromady a hráči si cestu k nám už najdou. A v neposlední řadě Evolution patří k tomu lepšímu, co lze na českém internetu najít. Aspoň v to doufám ;)














Jak jste na tom s vývojem - je již Evolution v jakés takés finální verzi a už jen doplňujete nové fičury a opravujete nalezené chybky nebo je stále nutno některé části hry teprve udělat?

Evolution se vyvíjí pořád. Důvodem je i to, že původně vzniklo jako hra s pár tlačítky bez větší možnosti to jednoduše rozšířit. Taky protože jsou její základy z doby, kdy jsem se PHP teprve učil, to tak i teď vypadá. Takže změny probíhají, jestli je to přímo vývoj nevím, ale poslední dobou spíš už jen upravuju a dolaďuju a tak trošku chystám nové Evolution. Chybky se už spíš objevují jen s novými změnami. Dělám hru vlastně sám, testuju jen doma, občas se na něco zapomene .Ale hráči si na to zvykli, vědí, že je to zadarmo a že nemůžou chtít zázraky, a vždycky to dobře dopadne.







Prozradil bys, jaká nová vylepšení a snad i překvapení chystáte na Evolution v brzké době (nové rasy, kouzla..)?

Asi tě zklamu, ale nic převratného neplánuju. Hra už má většinu věcí, co hráči chtěli, a teď už by byla spíš jen přeplácaná. Ras je celkem 8 a tenhle počet už ani sám zvyšovat nechci. Spíš sbírám nápady na nové Evolution2, možná i pod novým názvem. Vytvořit něco, co tady ještě nebylo a co hráče zaujme. Těžký úkol :).


A k těm kouzlům – je jich málo, ale myslím, že to vůbec nevadí. Osobně mi ani žádná kouzla nechybí. Vše je o zvyku a hráči nemusí moc plánovat útoky a můžou se aspoň bavit na fórech a mají čas i na jiné věci :).











Hraješ ty sám dnes i jiné onlinovky? Dříve jsi hrával RD2, plánuješ se k němu třeba vrátit? Máš o "konkurenci" přehled nebo spíše jen občas zaslechneš něco od hráčů na fórech?

Já už RD2 nehraju vůbec. Občas někde zaslechnu, že jsou tam nějaké změny, tak se podívám, ale to je tak vše. Zkoušel jsem WG, a i když je to asi promakaná hra, tak mě odradil už ten vzhled, takže ani pořádně nevím, oč tam jde. Jen, že to dělal Alpaka, kterého znám z RD2 (jestli on mě, to nevím :)). Ale jednu onlinovku přeci jen hraju – Football Arena (http://footballarena.org). Vypadá to jako dobře se rozvíjející projekt, nemyslíš? :)













Kolik času ti tak zabírá práce admina a vůbec všechno kolem Evolution - programování, promazávání fór...

Admin, to je takový povýšený slovo, což já moc rád nemám. Snažím se být jako jeden z hráčů, občas udělám bububu, ale ne moc často. Spíš než admin jsem prostě člověk, který se starý o pár webů. A „stará“ znamená 90% volného času. A, světe div se, s přítelkyní jsme už 6 let a nijak nás to nepoznamenalo :). Fóra promazává několik hráčů, takže mi ušetří čas. Toho je vůbec strašně málo a hrozně rychle utíká. Chjo :)






Jaký máš vztah k "běžným" offline PC hrám? Paříš občas něco takového nebo jsi vyhraněný webař?

Jak už jsem napsal, nemám a nikdy jsem doma neměl internet, takže „webař“ rozhodně nejsem. Dřív jsem hry dost hrával - FIFA, NHL, Commandos, nějaká 3D střílečka, Warcraft I (ještě beze zvuku a dvojka ani trojka mě moc nechytla) a hlavně Diablo II a BG2. To mě chytlo, i když teď už skoro vůbec nehraju a jen tak si píšu weby. Beru to jako takovou zábavu, není to pro mě ani práce sedět u počítače a ťukat do editoru kód. Prostě se těším na to, že zase přidám nějakou novou funkci nebo že hráče s něčím překvapím (s nějakou novou chybou třeba :-)))





Jak už jsi ostatně také sám řekl, sám jsi vedle Evolution také správcem a autorem několika dalších online projektů, mohl bys nám to nějak přiblížit?

Ty projekty jsou celkem 3 – Evolution, NewDS a Football Arena. NewDS byl ze všech tří jako první. Jedná se o diskuzní server, který má sdružovat hráče Evolution a teď nově i z Football Areny. A Football Arena, to je nejnovější projekt. Je to fotbalový manager, kterých jsou na světě spousty, ale žádný pořádný není česky. Tak teď už je :). Stále je však v testovací verzi, plánuje se rozšíření do zahraničí, uvidíme, jak to dopadne. Každý má svoji doménu, jen Evolution je pořád bez domény. Takže další důvod přepsat to do nového kabátu a dát tomu nový název i s doménou :)




Co bys poradil začínajícím hráčům Evolution? Čeho by se měli vyvarovat, na co se mohou těšit a jak by měla zhruba vypadat jejich první odehrávka?

V první řadě přečíst si návod ke hře. Většina otázek nováčků jsou věci, které najdou v helpu. Ale problém je donutit je vůbec se tam podívat. Vždy je jednodušší se zeptat než si to sám najít. Když už má hráč přečtený návod, měl by si také projít odkazy a různá tlačítka, aby vůbec věděl, jaké jsou jeho možnosti a co může nebo nemůže v těch několika prvních dnech dělat. Začínající hráč by si měl určitě vybrat nějakou lehčí rasu (lidé, hobiti, trpaslíci) a hlavně se stát členem nějaké aliance. Pokud hraje člověk sám, nejenže je odříznut od části informací a potencionálních spoluhráčů, ale také může nabýt dojmu, že je hra trošku nudná. Pokud má kolem sebe spoluhráče a může se bavit na diskusi třeba i o věcech, které se hry vůbec netýkají, hned se rád vrací. Každá ali si také může zvolit 4 z celkem 10 bonusů, které bezalianční hráč jinak než vstupem do aliance nezíská. Odehrávka v prvních dnech je podobná jako v RD2, takže nakupovat pozemky a stavět speciální budovy. V prvních 6ti dnech je protektorát, takže hlavně nezbrojit. Mít armádu v době protektorátu je moc velký luxus i pro zkušené hráče :). A protože je Evolution chvílema trošku zákeřná hra, tak hlavně nepanikařit, když mě někdo přepadne. A samozřejmě pakty, to je základ úspěchu. Ale k tomu je opět potřeba aliance :).








Chtěl bys něco vzkázat našim čtenářům a snad i případným budoucím hráčům Evolution?

Veselé Vánoce a šťastný Nový rok by nestačilo? :))

Tak díky za rozhovor a přeji hodně úspěchů jak v práci, tak s připravovanými projekty! ;)

















Krutor - veterán RD2 a Evolution



Jako vždy je pro vás i tentokrát v druhé části přichystán rozhovor s jedním z nejzkušenějších hráčů dnešní onlinovky.



Mohl by ses prosím nejprve našim čtenářům trochu představit?

Je mi 24 let, jsem středoškolák (respektive gymnázium, ve smyslu dosažené, ukončené vzdělání) a momentálně mne živí účetnictví. Na netu jsem patrně nejlépe znám pod nickem Kruťas, konkrétně na Evo však používám jiné nicky, v podstatě co věk, to jiný nick (nechvalně známý Leviathan, Spalovač mrtvol atd.).


Před samotným Evolution jsi ještě hrál RD, nemýlím-li se. Jak ses tedy vůbec k online hraní dostal, co tě k webovým hrám obecně tak přitáhlo a dodnes nepustilo?

Ano, RD jsem hrával, než se zvrhlo v SimCity...ale to bych odbíhal.
Online hraní bylo asi otázkou evoluce, nejprve jsem se setkal s počítači, pak s hrami, pak s internetem a - online hrami.


Na webových hrách mi je sympatické, že, v ideálním případě, je jedno, jak výkonný má hráč počítač, jak rychlé připojení, jakou používá platformu. Stačí stará šunka připojená k síti a lze hrát – narozdíl od, dejme tomu, Quaka apod. Problémem byly snad jen účty za telefon...ale to už je minulost.





RD bylo (a jeho následovník řekl bych stále je) velice populární hrou - co přesně tě přesvědčilo jej "opustit" a vrhnout se na Evolution? Jak vlastně celý tenhle proces přechodu probíhal - přešel jsi ze dne na den nebo jsi třeba i nějakou dobu hrál obě dvě webovky najednou a rozhodoval se mezi nimi?

K opuštění mne vedlo, co už zaznělo - „SIM CITY“.

Původní RD, jakkoliv bylo špatně napsané, nepromyšlené, chybové, nestabilní a kdesi cosi, mělo řadu velmi pěkných vlastností; bylo syrové, brutální a krvavé, silní vládli slabým. Kdo chtěl nastolit všelijaké úchylné kodexy férového válčení, měl možnost to učinit, ovšem jen pokud byl sám silný.
Vývoj RD2 šel od počátku jinam, postupně vznikala etikosféra - soubor pravidel, zákazů, omezení a postihů - jejímž účelem bylo znevýhodnit přepady, svačení slabých, smazat rozdíly, krátce vynutit, aby se válčilo fair. Co je na tom zlé? Pokud není výhodné být ve výhodě, pokud jsou podmínky boje perfektně rovné, nelze vyhrát jinak než náhodou, válčení je nejisté a nevýhodné, leda pro ty, kteří mezi tím, co se dva bijou, kupují akry.


Tedy RD2 jsem opustil, protože se zvrhlo v jakousi groteskní budovatelsko-obchodní strategii, ve které sice lze válčit, ale leda tak k vlastní škodě, a hlavně bylo již jasné, že ke zlepšení nikdy nedojde.


To, že se za RD2 začalo také platit, už jsem sledoval jen z povzdálí. Jistou dobu jsem zkoušel, co bylo k mání, ale nic mne nenadchlo. Až po čase jsem vlezl na Evo, které Axiss nebo Pikodrak tu a tam propagují na Hofylandu.


Vlezl jsem tam, zjistil, že útoky lze poslat až po 5ti dnech, a zase, zklamán, mumlaje cosi o dalším SimCity, odešel :) Jenže nuda nedala, vrátil jsem se po pár dnech, zkusil svačit slabé, terorizovat bezbranné - a šlo to. Na Evo mi učarovalo právě to, že to byl 'jen chudý' klon RD2, postrádajicí mnoho funkcí, mimo jiné onu proklatou etikosféru a přebujelé budování.




Na Evolution jsi už celkem dlouho - jak se stavíš k jeho vývoji? Souhlasíš s novými prvky a změnami nebo to opět směřuje k jedné velké farmě? Má Evo šanci vydat se vlastní cestou nebo bude i v tomhle ohledu sledovat RD->RD2?


Evo v mnoha směrech kopíruje RD2, včetně, žel, tohoto trendu - etikosféra s časem sílí, omezení a postihů přibývá. Situace není tak zlá jako v RD2, je ale horší, než byla, když jsem hrát začal. A i tehdy byla špatná ve srovnání s původním, prvním RD, kde svačinář narazil na postihy pouze v nejodvážnějších fantasmagoriích těch nejzavilejších motykářů.


Přestože postihy sílí, 'válčit' se stále vyplatí, lze dosáhnout zisku. Jenže to jsou případy, kdy se mazanému hráči podaří vlákat do přijaté války někoho, kdo je třeba i tabulkově stejně silný, ale de facto mnohem slabší, ne-li vyloženě ochotný nechat se tím silnějším rozebrat. A to ani nemluvím o svačení vlastních mulťáků...


Čili hra tak docela k farmě nespěje. Zvrhla se spíše v závod o to, komu se podaří najít většího blba, případně kdo si ho rozebere první. Farma není tak výhodná, ale je dost výhodná, sázka na jistotu, zatímco přepady zkrátka nenesou, a to bez ohledu na to, zda jsou cílem větší, rovní nebo menší.


Z toho je, myslím, jasné, že tento vývoj odmítám, ba naopak při každé příležitosti navrhuji odstranit postihy atd. Kritický jsem rovněž k dalším prvkům a změnám.


Jak už jsem psal, na webových hrách si cením toho, že nezáleží na výkonu stroje nebo rychlosti spojení. Označme to za princip nenáročnosti. Na hrách typu RD2 nebo Evo, kde je jeden přepočet za den, pak toho, že, jakkoliv jsou ty hry nakonec časově náročné, není až tak důležité, kdy a jak dlouho hráč u hry sedí. To označme za princip omezeného času.


Proto mi vadí například prvek tržistě. Ano, chápu, řadu hráčů baví šmelit na trhu, ale trh funguje v podstatě v reálném čase, odporuje jak principu nenáročnosti, tak omezeného času. Hráč (eventuelně robot) s rychlou linkou může zběsile refrešovat, rychleji reagovat a skupovat levné zboží, protočit víckrát vlastní zboží.


Hráč, který hraje více hodin, nebo který může být online v různých časech, může nakoupit, když je zboží levné, a prodat, když je zboží drahé. A je rozdíl kupovat zbraně za 5 zlaťáků za kus, nebo za 15, protože při stejných zdrojích ten první nazbrojí za 1/3 toho, co ten druhý. Z toho je také vidět, že síla gubernátů může být závislá na náhodných výkyvech cen.


Rýpl bych si do paktů, špionáže, infrabudov, typů útoků atd., ale debata by se protáhla, nadto jsou to omletá témata. Kolem a kolem, hra sice nedegeneruje obecně, žel pár vadných prvků převzala z RD2 a nedokázala se jich zbavit, pár vynalezl Axiss sám, a hlavně - bují etikosféra, a to je klíčová oblast.


Tím bych vývoj, prvky a změny pomalu uzavřel. Hráči, typicky ti z RD2, s despektem označují Evo za chudý, osekaný RD2, ale chudost je naopak velké plus, a při tom (by) mělo zůstat, čili nové herní prvky moc nepřidávat, hlavně ne žádné postihy, nekomplikovat samoúčelně hru, naopak některé prvky odstranit a zbytek jen vyleštit.


Prostor pro vývoj je jinde - interface, komfort ovládání a užívaní hry. Nejde o to, aby hra byla plná efektních efektů, flashe a grafiky (RD2 s vypnutými obrázky je jednoduše bestiální, nehratelné), ale o to, aby ovládání bylo funkční, přehledné, bez nutnosti dvacetkrát klikat, než se hráč dopracuje, kam je třeba, a aby hra byla přístupná a hratelná z různých platforem.


Napsal jsem, kam vývoj šel/jde, kam by měl jít...ale kam půjde? Vzhledem k tomu, že Axiss se zřejmě soustředí na Football Arenu, a vzhledem k posledním změnám-nezměnám, soudím, že vývoj Eva je v podstatě u konce, a Evo 2 (nebo cokoliv) zatím nehrozí.










Mnohokrát jsi již mluvil o stylu hry obecně, tak bych se nyní zeptal - jak hraješ ty sám? Jaké volíš rasy, na co se specializuješ a jakou vyznáváš strategii? V jaké alianci/aliancích jsi za tu celou dobu byl?


Hraju stylem absolutní zlo. Cílem je napáchat co nejvíc škod, šířit chaos a anarchii, a to bez ohledu na vlastní zisk (avšak protože platí, že co jeden ztratí, druhý získá, možnost páchání zla souvisí s tím, jak se vyplatí válčit). Jsem takový altruista naruby, chudým beru a bohatým taky. Nepřekvapí proto, že se specializuji na přepady, teror, násilí a zákeřnost. Existuje dokonce antikodex chování, kodex správného záporáka, který začíná příznačně slovy:


„Základní principy:
1)Správný záporák hraje, aby napáchal co nejvíc zla. Zisk akrů je prostředkem, ne cílem. To, že zlo bylo spácháno, je mu největší odměnou.


2)Správný záporák nemá zásad, krom 1&2. Pokud nějaké má, zásady 1&2 jsou jim nadřazeny.“


Z toho plyne, že si volím zásadně zlé přesvědčení a z ras preferuji ty útočně laděné, démony a skřety. Protože na Evo lze legálně tahat až dva gubernáty, beru si vedle démona/skřeta jako druhý gubernát magickou rasu, obvykle máka (už proto, že kdyby v alianci byly jenom tyhle dva gubernáty, lze rozumně hrát - se dvěma skřety moc ne). Kvíly, ačkoliv jsou magicky (nej)silnější, moc v oblibě nemám, protože pak je třeba mít v alianci mnoho dobrých obránců na úkor útočníků, čímž klesá úderná síla celé aliance. Docela se mi líbí univerzální elfové, kteří jsou jak dobří sesílači kleteb, tak obránci, ovšem hodí se spíše do defenzivní aliance. Podlidmi, čili holbytly, trapajzlíky a lidmi pohrdám.


Coby stratég jsem metodický. Rád si útoky do detailu, je-li čas, naplánuju a propočítám. Studuji přehledy útoků z minulých dnů (a to i úplně jiných aliancí), snažím se odvodit, které gubernáty soupeře plní jakou roli, jak silné byly poslané útoky atd. Dostatek informací (kolikrát však musí stačit odhady, předpoklady, domněnky) je podmínkou pro to, aby byly dostupné síly využity efektivně, s maximálním ziskem.


Nicméně pozoruhodně velká část (úspěšných) operací stojí na takových triviálních předpokladech, jako že soupeř se už nezaloguje/nenazbrojí. Je to velké riziko, ale i velká příležitost. To je nakonec rys hry - je nevypočitatelná. Útoky lze posílat jaksi od voka, nahodile, a také to bude nést ovoce.


Z výše uvedeného je asi vidět, že nemám rád náhodu a zbytečnou komplikovanost hry, protože počty jsou pak také komplikované. Ostatně čím složitější hra, tím zrádnější je i intuice.
Stejně jako názvy gubernátů, co věk měním i název aliance, na druhé straně pořád se pohybuji mezi těmi samými hráči. První věk jsem hrál, když pominu bezvýznamnou alianci o dvou gubernátech Triadu, v nyní již nefunkční Kunhartově sekeře (na té alianci mi bylo sympatické, že jako jedna z mála, tehdy, dokázala nazbrojit :), pak dva věky v Mourning Palace (přičemž od půlky druhého věku jsme, z nudy, paralelně tahali v kapesní alianci Tortured Soul Asylum). Sám jsem založil a vedl Vyznavače ohně, věk na to jsem si dal pauzu (kampaň proti Fotříkovým hordám kodexářů byla vyčerpávající) a hrál sólo až do samého konce, kdy jsem se incognito připojil ke Grim Reaper. Minulý věk jsem založil Juggernaut (personálně ze 3/5 Vyznavači).












Jak moc je Evolution časově náročné - kolik hodin u něj takový mazák jako ty v průměru denně stráví a jak je to v tvém případě v poměru k red dragonu?

Z hlediska řadového hráče je náročnost malá. Odtahat gubernát a rozeslat útoky je záležitost doslova několika minut.


Jenže je také třeba se nejprve zorientovat v situaci, najít cíl, naplánovat útoky pro celou alianci (neřkuli houf spojenců), vymyslet pakty, zkrátka vytvořit strategii. To zabere desítky minut až hodiny. Koordinace se spojenci, zjišťování, kdo kam útočí, kdo a jak se schopen podpořit společnou akci, diplomacie, pletichy, zkrátka, pro nedostatek lepších výrazů, menežment války, si vyžádá další hodiny. To je práce imperátora, vojevůdců nebo diplomata, zpravidla ale v jeden den jen jednoho z nich.


Soudím, že Evo mi v době nejaktivnějšího hraní zabralo tak 3+ hodiny denně, ne míň, spíš víc. Když to takhle jde den za dnem, začne to být velmi únavné, už se nehraje ani tak pro zábavu, jako spíš ze setrvačnosti, z povinnosti, protože události se dějí a je třeba reagovat. Samozřejmě, tu a tam lze hodit plánování na vojvodu, nebo se prostě jen zakopat a šetřit manu.


U Red Dragona jsem trávil času méně, zhruba 1-2 hodiny denně, ovšem ta hra tehdy nebyla tak kolektivní, nebo se zkrátka tak kolektivně nehrálo. Neexistovalo, že by imperátor říkal členům vlastní aliance, kam a jak mají zaútočit (na Evo hráč často ani nemůže odtáhnout gubernát, dokud šerif neřekne jak). Hráči se nejvýš dohodli, že zaútočí na stejnou alianci a dali si navzájem vědět, kdo má kam odeslané útoky. Koordinace tedy nežrala tolik času. Hra byla rovněž mnohem jednodušší než Evo nebo RD2 teď. Ostatně byl jsem připojen přes dial-up, čímž bylo zkrátka vyloučeno mnohahodinové hraní.


Co bys poradil nováčkům do začátku - jakou taktiku nejlépe zvolit v prvních dnech, jakých akcí by se měli vyvarovat a na co by se měli na konci protektorátu připravit?

O optimálním rozehrání by se dalo psát dlouho, budu ale jen stručný. Je dobré uzavřít obchodní pakty, stavět profesní infrabudovy (jednu budovu na každých 10 lidí v profesi), kupovat akry, ale soustředit se na to, aby do konce protektorátu stály speciální budovy, a tahat jen tolik tahů, aby nepropadly. Je zbytečné hned zbrojit, útoky lze poslat (nebo být napaden) až 6. den. Stačí mít jen jednoho máka na sesílání pracovitosti. Zda 6. den nazbrojit (a přepadnout ty, kteří to neudělali), nebo farmit dál, si musí každý rozhodnout. Není ale dobrý nápad farmit dál s nulovou silou a nemít ani ty tahy v záloze (tahy jsou lepší než zásoby, protože tahy nikdo nezničí ani neukradne).
V prvé řadě je ale třeba najít si alianci (protože hra je kolektivní, hráč sám není nic, jeho osud závisí na osudu jeho aliance), a to alianci, kde jsou hráči aktivní, denně se logují, komunikují, jsou disciplinovaní, dokáží koordinovaně jednat a zaútočit (sledujte přehledy útoků, historii válek). Nabídne-li vám, nováčkovi, který se právě regnul, nic nezná a neumí, někdo místo v alianci včetně funkce vojevůdce/diplomata, neberte! Jen lama jmenuje vojevůdcem druhou lamu. Nabídne-li vám místo Warax, prchejte :)


Je toho mnoho, co nováčkům poradit, není žádné univerzální moudro, snad ani moudro důležitější než všechna jiná. Přesto bych podotkl, aby si nováčci dali pozor na vyhlašování a přijímaní válek. Psal jsem už, že se hra zvrhla v hon na blby, kteří se nechají rozebrat v přijaté válce. Nebuďte tím blbem, nekažte hru sobě ani ostatním tím, že budete dotovat pokrytecké lamy akrama.

A dostáváme se k poslední, takřka rituální otázce - vzkázal bys něco těm, kdo se dočetli až sem?

Snad jen - do pece s motykáři >:)

Díky ti tedy za rozhovor, přeji mnoho vykořistěných farmářů ;)




Pár slov závěrem



Dnes budu na konec opravdu stručný – Evolution mohu doporučit všem těm, kterým RD2 buď připadá překomplikovaný nebo jim vadí stále větší farmovost, která se u něj spolu s omezeními DARK stylu hry rozmáhá. A naopak – pokud vás Evolution zaujal, ale chtěli byste něco propracovanějšího, komplexnějšího a snad i spravedlivějšího, volte Rudého Draka. ;)



Odkazy








diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 2 + 2 =


galerie

Evolution Evolution Evolution Evolution Evolution