recenze

Duna Online

Duna Online

Ve třetím díle naší série o webových gameskách zavítáme na tajuplnou pouštní planetu Arrakis. Tentokrát se totiž budeme bavit o web-based strategii Duna Online, inspirované slavnou knižní sérií Franka Herberta. Pro všechny příznivce světa Duny, zaběhlé i začínající pařany DO i vás, kdo zkrátka máte chuť si počíst, tu máme jako vždy rozhovor s hlavním adminem a programátorem hry happzem a letitým fremenským válečníkem Randirem. Jdeme na to!

Duna On-line (DO) je česká webová strategie založená na velice jednoduchém herním systému, komunikaci mezi hráči a diplomatických vztazích národů. Samotná pravidla jsou opravdu stručná, jsou zde pouze tři typy budov, dva různé druhy bojových jednotek pro každý národ a střídmý soubojový systém. Říkáte si, jak může být tak „primitivní“ hra úspěšnou? Vtip je ve stylu hry – nejste tu sám za sebe jako je to u většiny ostatních WBS. Každý hráč je součástí národa (rozděleného dále na malorody) a neexistuje zde individuální vítězství. Můžete zde sice měřit svůj úspěch s vašimi soupeři i soudruhy, ale cílem je vítězství národa jakožto celku postavením tzv. projektu, na kterém se musí podílet všichni členové daného národa, tedy kolem stovky lidiček. Zajímavým prvkem je rozhodně také to, že každý národ má vlastní internetové stránky a často i různá informační periodika a jedná se zkrátka vždy o soudržnou komunitu s unikátním přístupem k DO. Samotáři a nekomunikativní jedinci si na své nepřijdou, avšak pokud rádi intrikaříte, diplomatíte a baví vás různá vyjednávání a politika, mohla by vás DO přímo ohromit, protože právě to nabízí. Již se nebudeme zdržovat a vrhneme se na samotné rozhovory, nejprve s adminem hry - happzem.




Happz - hlavní admin a programátor DO



Mohl by ses nejprve našim čtenářům představit?






Takže jmenuji se Miloš Prchlík, ale takhle mi nikdo neříká, mnohem používanější je nick happz. V současné době jsem pracující a studující vrchní admin a programátor hry Duna Online .





Jak bys stručně charakterizoval Dunu Online?




DO je web-based hra, založena na světě Franka Herberta, v které proti sobě soupeří několik národů, jejichž cílem je dostaveni "Projektu". K odehrání potřebných tahu stačí běžnému hráči pár minut denně, ale s postupem času je náročnost na čas vyšší, především pro velitelské pozice. Pravidla jsou jednoduchá, nic složitého a náročného na poznámky a paměť.







Čím myslíš, že si DO získala tolik příznivců? Již v době jejího vzniku přece u nás bylo několik kvalitních konkurenčních onlinovek, které mohly nabídnout mnohem komplexnější pravidla. Myslíš, že právě jednoduchost systému hráče Duny přitahuje?




Je to možné. Dalším faktorem může být právě svět Duny, dále i třeba systém boje malého počtu početných skupin proti sobě, což pokud vím v žádné jiné hře u nás nebylo. Nebo docela realistická politika.




Politika - myslíš, že se na ní může podílet i řadový hráč? Třeba mně to vždy připadalo jen jako záležitost několika oficírů každého z národů...




A v reálném světě je to jinak? ;-) No, podílet se může, když i happz mohl byt svého času Matkou Představenou... Na druhou stranu - chce řadový hráč věnovat DO několik hodin denně, bez výjimek? Vztahy mezi národy už se tak rozvinuly, že bez značné spotřeby času se národ řádně řídit nedá.




Pravda pravdoucí... trochu zase změníme téma - jak to bylo na samotném počátku vývoje Duny? Kdo stál u jejího stvoření, kde se zrodil nápad udělat takovouhle online hru?




První verzi napsal kdysi člověk jménem Destil, takže u něj to celé začalo. Přesné datum si nepamatuju, nicméně to můžou být tak tři roky nazad, hádám. V rámci své vlastni samouky PHP napsal a spustil první verzi DO.













Jak ses do k DO dostal ty a co byla tvoje práce? Kolik členů má současný tým?




Do týmu jsem se dostal asi po roce běhu, kdy Destil hledal někoho, kdo by mu pomohl. Nabídl jsem, že se pokusím vylepšit práci s databází, učinil jsem tak, a protože DO byla skutečně Destilovou prvotinou, a podle toho také kód vypadal, bylo rozhodnuto, ze se napíše celá znovu. A vznikla vlastně současná verze.



Po čase Destil tým opustil a v současné době má "tým" kolem DO více hlav: programátora, pak adminy, kteří se starají o provoz a řešení problémů ve hře, člověka, který se stará o skiny, a další dva hráče, kteří na sebe vzali podporu hráčů a zodpovídání jejich všetečných otázek ohledně toho, co se dá snadno najít v helpu :)






Na čem třeba pracujete v současné době? Chystáte do budoucna nějaká vylepšení či dokonce nějaké radikální změny?




V tuhle chvíli se pracuje hned na několika frontách. Chystáme zavedení miniprojektů pro malorody, pracujeme na některých uživatelských příjemnostech, naposled to bylo prohledávání landsraadu. Co se vzdálenější budoucnosti týká, tak testujeme spolupráci DO s MySQL v5, a také možnost zapojeni DO do několika IM sítí.





Kolik má v současné době DO hráčů a jaký byl počet dříve?




V současné době se může počet hráčů pohybovat někde kolem čísla 2500, spis méně. V počátcích si pocty nevybavím, nicméně bylo méně národů než dnes, cca 7-8, každý o několika desítkách hráčů. Teď je národů 14, každý o 150 a vice hráčích.





Jste s těmito počty spokojeni nebo byste chtěli jejich řady rozšířit - čím víc hráčů, tím líp? Chystáte se v brzké době přidat nějaké národy?




Národy rozhodně přidávat nechceme a nebudeme :o). A) Není kde národy brát, Herbertovo dílo jest omezené, B) je jich proste moc :). Nicméně počet hráčů chceme zvýšit, zvláště miniprojekty pro malorody by měly umožnit i řadovým hráčům větší zapojení do hry, a tedy víc zábavy.






Jak jste na tom se serverem a s ekonomickou stránkou věci? Je DO finančně soběstačná nebo musíte na běh serveru doplácet z vlastní kapsy? Jak jste úspěšní například s reklamou?




DO už je finančně soběstačná, protože serverhosting už není třeba platit. Nicméně žádné příjmy z provozu nejsou, a to ani z reklamy. Jediným zdrojem financí jsou příspěvky hráčů - díky! - na účet, vyhrazený pro případné financování hry.



Nechceme DO zpoplatnit, ale třeba se časem objeví za drobný příspěveček možnost nějaké specialitky navíc - třeba lepší statistiky atd. Ale to už je HODNĚ vzdálená budoucnost, a značně nejistá.










Ty sám hraješ "konkurenční" onlinovky? Máš o českých webových strategiích přehled?




Tedy, přiznávám, že moc ne. Mám přehled o několika hrách, které vznikly "podobným" způsobem, třeba Žvav, Insect World nebo DSW, a to vlastně jen proto, že se s autory stýkám na víceméně neutrální půdě, ICQ nebo IRC.




Na opravdové hraní není moc času. Naposled jsem se dokázal věnovat Civilizaci 1, od té doby je to bída :)






Hraješ vůbec DO nebo ji jen pozoruješ „shůry“? Kolik času věnuješ její správě, adminování a případnému vývoji?



DO nehraju, nerad bych, aby se někdo někde dozvěděl, ze "BG to zase vyhrálo, protože s nima hraje happz", nehledě na nedostatek času :-). Zkouším alespoň národu neškodit, tzn. stavět když řeknou, ale jen základní věci, nikam se neženu. Jinak jen sleduji, co se děje.




DO se věnuju denně několik hodin, podle nálady, tu více, tu méně.





Ty sám uvažuješ třeba do budoucna o rozjetí nějakého dalšího online projektu? Zajímáš se i o klasické PC gamesy? Nelákalo tě někdy vytvořit třeba nějakou freewarovku?




Lákalo, lákalo, na jedné jsem dokonce už spolupracoval s bandou fanoušků ST, měla to být taková strategie, klasická tahovka, jenže to nějak umřelo...




Jinak je to stále o čase, jako vždy, nicméně teď jsem si našel chvilku, a věnuju se občas Battle of Wesnoth (jako hráč, čistě jako hráč :o)), moc pěkná open source strategie ala Warcraft.



Další online projekt zatím neplánuju, snad kromě jednoho překvapení pro určitý okruh hráčů online her, ale na to nejsem sám a zatím je jeho budoucnost ve hvězdách. Mel by zvýšit komfort při hraní online her u nás, tak, a víc neřeknu :o)




A už je čas na obligátní otázku - co bys chtěl vzkázat našim čtenářům (a třeba i případným zájemcům o hraní DO)?




Těžko říct... Neseďte pořád u toho počítače, ty barevné obrázky taky nejsou všechno.




Každopádně když už si chtějí hrát, tak ať je to DO, která bude lepší a lepší! ;-)




Tak díky za rozhovor, přeji ti spoustu dobrých nápadů a celé Duně Online hodně úspěchu v časech budoucích!



Dík za prostor a čas :)












Randir - zkušený hráč DO



Admina máme za sebou a dalším pánem na holení bude Randir, Fremen zocelený žárem bitev mnoha věků.





Mohl by ses prosím našim čtenářům trochu herně i neherně představit?




Je mi 23 let, studuju v Praze, ale bydlím kousek od Liberce :-) A herně... Dunu jsem začal hrát ve třetím věku, byla to první onlinovka, co jsem poznal, a celou dobu jsem vydržel u Fremenů :-)



Jakou funkci jsi u svého národa zastával?




U Fremenů jsem začal od píky jako řaďák, pak nějakou dobu jako generál malorodu, pak mentat a pak čtyři věky umma (ekvivalent vévody)... potom jsem odstoupil, protože je to dost úmorná "práce" a žere to jak čas, tak psychické síly :-). Teď spíš koukám, jak se daří mladším Fremenům.




Zkoušel jsi i jiné web-based gamesy? Hraješ třeba v současné době zároveň s DO i něco jiného?




Dokud jsem byl umma, tak na jiné gamesky nebyl čas, momentálně se poflakuju ještě na Webgame a přes léto jsem hrál ROSE online. Ale to je už mmorpg...











V čem myslíš, že je hlavní síla DO? Čím se třeba právě tolik zalíbila, žes u ní vydržel takovou dobu?




V mém případě hrálo roli, že to byla moje první webovka vůbec, navíc svět Franka Herberta, prostředí Duny, je hodně poutavý... evergreen potom v DO je politika, špionáž, intrikaření a hlavně komunikace mezi hráči. Na komunikaci vlastně celá DO stojí a padá.




Jaké neduhy naopak u DO vidíš? Je nějaká její vlastnost, která by podle tebe snesla rázná vylepšení?




Těžiště hry je v politice a komunikaci vrcholných hráčů... myslím, že kdybych byl řadový a jen jednou denně přišel a vystřelil nebo koupil planetu (podle přesných instrukcí z vedení), že by mě hra zdaleka tak nebavila. Na vedení rodu je, aby lidem zajistili co nejlepší zábavu (aby jim z rodu neutíkali) a teď to je hodně těžké. Na druhou stranu, lehké to nemají ani admini, protože je systém hry založený na snaze, aby rod udělal projekt, není asi snadné posunout těžiště hratelnosti na samotného hráče. Mně by třeba víc vyhovoval tahový systém hry a ne real-time a líbilo by se mi víc prostoru pro taktiku (podobně jako na WG) - teď vlastně existuje jedna taktika a té se všichni drží. Přijde mi, že třeba zrušením národních armád, kde si všichni kryjí útočné jednotky, by minimálně jeden taktický prvek přibyl.




Měl bys nějakou radu pro hráče, kteří se chystají začít hrát právě DO? Kam by třeba měly směřovat jejich první kroky apod.?




Začátek je hodně těžká doba. Ideální je samozřejmě pročíst si help a informace v uvítací poště, ale help je docela dlouhý... asi úplně nejlepší je chytit si na ICQ někoho z vlastního národa, kdo je zrovna online (buď je číslo na nástěnce, nebo si ho najít v profilu hráče)... zeptat se dá i na chatu nebo dunařském IRC. A zjistit, co a jak. Obvykle to je podobné - nahlásit se někomu, kdo v národě pomáhá nováčkům, nekupovat jednotky, postavit produkční budovy na planetě... ale rozhodující je komunikativnost, jedině tak se hráč dostane nahoru a může pro národ vykonávat třeba nějakou vyšší funkci.




Proč jsi se tehdy rozhodl jít právě k Fremenům a co tě u nich udrželo takovou dobu? Přemýšlel jsi někdy o přestupu k jinému národu?




Tak viděl jsem film, hrál jsem asi jako každý Dunu 2... Fremeni a Atreidové mi byli sympatičtí (což je docela tuctové odůvodnění :-)) a když jsem se registroval, u Atreidů byl plný populační limit.





O tom, že bych šel jinam, jsem nikdy neuvažoval... krátce poté, co jsem začal hrát, Fremeni hrozně projeli válku s Harkonneny, museli jsme jim platit odškodné... ale díky tomu jsme se hrozně semknuli a začala se tvořit skvělá fremenská parta, která vyhrála několik věků... vlastně se dá říct, že Fremeny dali dohromady Harkonneni :-). A právě díky té skvělé partě lidí mě ani nenapadlo uvažovat o jiném národu...



...vím, že to vypadá jak reklama na Fremeny, jiným lidem se zase líbí u svých národů... ale ptal ses na mě :-)












Kolik tak zabere odehrávání tahů v DO? Myslíš, že je nutné hrát pravidelně každý den?




To záleží na tom, jakou funkci hráč má... u Fremenů jsme u řadových hráčů chtěli aktivitu cca 5 dní v týdnu. Samozřejmě, kdo může hrát každý den, má pak výhodu, že může dát víc útoků, tj. víc se naexpuje a pak může machrovat na ostatní :-). No a s funkcí ta náročnost roste... zatímco řadový hráč si odehraje za čtvrt hodiny, tak u vyšších postů se to měří na hodiny. Záleží i co se na Duně děje, pokud se v klidu farmaří, může i mentat mít agendu za hodinku vyřízenou... pokud se na konci věku bojuje o projekty, je to pro vedení práce na plný úvazek a v noci se nevypíná telefon :-)



Co bys na závěr vzkázal našim čtenářům?




Ať se o Duně rozhodnou podle toho, co od ní čekají... pokud někdo chce od hry maximální taktické vyžití, složitou strategii, u které v zaujetí vypije kávu i s lógrem, a spoustu možností rozvoje loginu, asi by se na Duně nebavil. Pokud někdo rád a hodně komunikuje s ostatními hráči a navíc má týmového ducha, hra se mu může hodně zalíbit.



No a potom pěkné Vánoce a malou kocovinu na Nový rok :-)




Díky i tobě za náš rozhovor, Shai-hulud provázej tvé kroky!



Shrnutí



Tak, jsme opět na konci. Díky oběma dvěma rozhovorům jsme snad uspokojili a dostatečně informovali případné zájemce o hraní duny i zaryté zkušené dunaře, kteří se mohli zase něco zajímavého dozvědět o „své“ hře a jejím pozadí. Na konci článku jako vždy uvádíme několik odkazů. Máte-li nějaké dotazy nebo názory ohledně DO, rozhodně nám dejte vědět v diskusi pod článkem. A ještě něco – veselé Vánoce :-).





Pár odkazů na závěr






diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 4 + 3 =


galerie

Duna Online Duna Online Duna Online Duna Online Duna Online