recenze

Dark Elf

Dark Elf

Přinášíme vám první díl našeho seriálu o českých online webových hrách. Na jeho zahájení tu máme rozsáhlý článek o Dark Elfu, jehož součástí je i rozhovor s autorem a adminem celého projektu, Zdeňkem Pletkou, a jedním z nejzkušenějším hráčů, Kru-cipískem. Dejte se do čtení a udělejte si ucelený obrázek o tomto jedinečném a velice chytlavém a návykovém díle. Kdo ví, možná již zítra budete velet obrovským armádám ve světě Temného Elfa!


Jelikož se jedná o první díl našeho seriálu, dovolil bych si malou předmluvu. Webové online hry (lidově „prohlížečovky“ či „webovky“) jsou dnes poměrně populárním fenoménem a stále vzrůsta jak počet projektů, tak počet jejich hráčů, oboje samozřejmě hlavně díky zlepšení přístupnosti a ceny připojení k internetu pro většinu z nás. Celý tento žánr má oproti „běžným“ PC hrám jistá specifika – tím základním je, že zpravidla nic nemusíte stahovat ani instalovat – stačí se pouze zaregistrovat na stránkách dané hry a pak již se můžete vrhnout do hry. Ta obvykle probíhá tak, že v předem přiděleném počtu tahů na den/hodinu spravujete svoji zemičku, zajišťujete dostatečné příjmy a ekonomický rozvoj a bojujete s ostatními hráči. To, co jsem teď popsal, by se dalo zařadit do užší podskupiny tzv. WBS (web-based strategy). Webových online her je samozřejmě spousta druhů a leckteré jsou dosti originální a přicházejí se zcela unikátními prvky a systémem hry. O těch si povíme něco bližšího v jednom z dalších dílů.




Přesuňme se již k dnešnímu Dark Elfu (zkráceně DE) - jedné z nejúspěšnějších českých webovek vůbec. Jen dodám, že jej naleznete na adrese www.darkelf.cz. Nyní již dám slovo našemu prvnímu „hostu“, kterým je samotný autor a admin, Zdeněk „Lord Pletron“ Pletka, od něhož se dozvíte všechny možné zajímavosti z historie, světa, vývoje a zákulisí DE. Připravte se na obrovskou porci jinde nevídaných informací a pořádnou dávku počtení!










Zdeněk Pletka - tvůrce a admin celého DE




Mohl by ses nejprve našim čtenářům stručně představit?



Ahoj, jmenuji se Zdeněk Pletka, je mi (už) 27 let, jsem programátor a dá se říci i herní architekt. O počítače se zajímám od 13 let, klasický postup Spectrum, Amiga, Amiga 1200, PC.



Jinak rád čtu fantasy a sci-fi, zajímám se o duchovno a východní náboženství, jezdím na motorce a rybařím. A pařím Age of Empires II, super hra!





Jak bys v několika málo větách charakterizoval Dark Elfa?




Asi to úplně nejlépe vystihuje toto:



Dark Elf je strategická internetová fantasy hra na motivy knihy Pán Prstenů. Její jedinečnost je v ohromné mapě herního světa, na které vidíte vše jako na dlani: země, vojska, pevnosti, atd. Cílem hry je porazit vládnoucího tyrana Dark Elfa, proti kterému se musí hráči sjednotit v alianci a táhnout za jeden provaz. Začínáte hrát s hrstkou vojáků v chudé zemi. Postupně dobýváte okolní země, a jak vaše říše roste, dostanete se do křížku se sousedními hráči. Ty přivede k rozumu smršť ničivých kouzel a poté vaše silné vojsko... Záleží jen na vašich dovednostech, zdali porazíte ostatní a v závěru samotného Dark Elfa - vládce světa. K tomu musíte mít cit pro strategii, obchodního ducha, být rozený diplomat, a také trochu štěstí.



Já vím, že to není moc stručné... :o)







Čím si myslíš, že se hlavně odlišuje od ostatních českých onlinovek? Co výjimečného hráčům nabízí?



Jsou to dvě věci: herní jednoduchost a herní mapa. Mapa je dynamická, vše je na ní vidět, když postavíte pevnost, tak ji hned uvidíte, každá rasa má své vlastní obrázky, např. elfí pevnost je vznešená, skřetí je temná, atd... (pro každou z 11 ras jsou všechny stavby jiné). Když dobyjete nepřátelskou zemi, hned je označena vaší vlajkou. Útočit na mapě můžete jen na sousední země, takže se vám nemůže stát, že by vás někdo naprosto nečekaně napadl, jako je to u jiných her, kde v podstatě může útočit úplně každý na každého. Vše má na mapě svá pravidla, lze využít strategii terénu: hory jsou pro armádu neprůchodné, portály přesouvají na druhý konec mapy, z přístavních zemí se dá útočit na jiné ostrovy, atd...







Dark Elf je pod křídly Atlas.cz, jak jste navázali spolupráci, za jakých podmínek a jak vlastně provoz DE funguje? Například server je jistě velmi nákladný, na druhé straně jistě to také nějaké ty penízky přináší (reklama, příspěvky od hráčů). Jak jste na tom konkrétně vy? Doplácíš něco z vlastní kapsy nebo naopak něco málo i vyděláš?





Dark Elf byl spuštěn začátkem roku 2001, a po několika měsících, kdy jsem hledali silného partnera (kromě jiných jsme jednali i s Centrem.cz a CENEGOU), jsme se dohodli s tehdejším ředitelem Atlas.cz, panem Sodomkou, na úzké spolupráci. Atlas získal do svého portfolia služeb unikátní online hru, napojeni hráčů na Minipas (e-mail) a možnost reklamy. Až do letošního roku byl provoz ztrátový, ale díky placeným smskám a platbám na účet se dá označit dnešní stav jako vyrovnaný. Počet hráčů ale začíná dramaticky růst, takže právě kupuji nový server... takže zase investice. :)







Když jsi zmínil nárůst hráčů - kolik aktivních hráčů má dnešní DE a kolik jich zhruba bylo v počátcích (a kolik třeba před rokem, dvěma?)




V březnu 2001 jsme měli asi 8 hráčů, (někteří z nich dodnes hrají, z čehož mám velkou radost), pak se počet rychle zvedal, v roce 2004 jsme měli 2000 hráčů a nyní jsme na 3300 aktivních hráčích, to znamená, ze každý den odehrávají. V databázi je 11 tisíc zaregistrovaných hráčů, kdo se nepřihlásí 3 měsíce, je smazán, takže mrtvé duše nám v databázi nehnijí. :)




Tipuji, že v březnu 2006 budeme na 4000 hráčích.








Ještě ke zmíněné ekonomické stránce - myslíš, že je u nás (nebo i obecně ve světě) možné udělat neplacenou online webovou hru tak, aby na sebe nejen vydělala, ale také aby zajistila příjem svému autorovi/adminovi?




Musí být splněna základní podmínka: t.j. tvůrci musí mít talent a cit pro online hry a komunity a musí vědět, co chtějí. Dále záleží, jaké jsou startovní podmínky: milion do začátku nebo velmi silného a štědrého partnera, nebo tomu věnovat 3-5 let neustálého vývoje bez návratu investic. Vybudovat komunitu trvá minimálně rok dva. To poslední byla cesta Dark Elfa. Takže to možné je, ale přiznám se, ze po finanční stránce vím o lepších směrech než online hry. Je to o lásce k tvořenému světu a o lásce k lidem. Ve světě (myšleno západním) je to o to snazší, že tam mají hráči větší ekonomickou sílu. Záleží i na počtu obyvatel, být Čechů třikrát více, bylo by provozování online her lehčí.




Co si myslíš o placených "prohlížečovkách"? Zvažoval jsi třeba někdy možnost zpoplatnit DE?




Povinné placení za hraní napadlo před lety i mě, ale okamžitě jsem ho zavrhl. Ano, je to jednoduché a pro tvůrce a adminy nenáročné: Dej peníze a hraj, nedáš - nehraješ. Myslím, že je to v českých podmínkách nesmysl. Hra se tím doslova zařízne. V komunitě vědy starší hráči (veteráni) jsou tahouni a učitelé a nováčci jsou čerstvá krev. Zpoplatněním nastane to, že veteráni platí (hru milují a peníze dají), ale nováčci nezaplatí, nemají ještě návyk, neznají hru pořádně, nemají vazby na přátele ze hry, a proto se hrou skončí. Z toho vyplývá, že veteráni nemají koho učit, postupně odcházejí, nikdo je nenahrazuje a hra odumírá jak strom od kořenu. Myslím si, že hráč by neměl primárně platit za hraní, ale za určité nadstandardy - za služby navíc. Ať už je to vlastní jedinečná vlajka, komfortnější odehrávání či účast v prestižních ligách. Tak je to i v Dark Elfovi. A myslím, že tento model budou nasledovat i ostatní české onlinovky, včetně RD2.











Jak daleko vlastně sahá historie DE? Kdy a hlavně proč vznikl ten prvotní nápad udělat novou originální českou webovou hru, čemu ses třeba ty osobně věnoval předtím?



Kromě toho, že jsem programoval v C++ jsem v roce 1997 pařil na BBSkách (takový jakoby předchůdce internetu - amatérské servery navzájem propojené modemy) online hru Falcon's Eye - Falkonovo oko. Moc mě to chytlo, mohlo se tam dobývat země, kupovat země, útočit skupinovými útoky, atd... byly to sice jen čísla, žádná grafika, ale bavilo mě to. Ty účty za telefon bych vám přál vidět :-). No a rozhodl jsem se, ze něco takového udělám také, jenže v roce 1999 jsem na internetu zjistil, že existuje něco podobného, ale lepšího - RD. A tak jsem pařil rok RD. Věděl jsem, ze nemá cenu dělat něco podobného, že hráči nechtějí čísla, matematiku a vzorečky, ale chtějí vidět svou říši, vidět dobyté země a draze postavené hrady. Chtějí mapu. Takže jsem dával dohromady systém, který by ji zobrazil v prohlížeči. A tak vznikl Dark Elf. S mapou a ideou hry mi moc pomohl Kamil Kutina, jeho popisy zemí a částečně grafika jsou ve hře dodnes.





Kolik lidí se dnes na vývoji a chodu DE podílí? Zabere ti adminování a přidávání nových fičur hodně času? Můžeš si třeba v létě jen tak odjet na dvoutýdenní dovolenou a nechat vše „bez dozoru“?




Jádro týmu jsou tři lidé. Grafiku má na starost Ondřej Merta alias Celegorn, správce a mazač blokerů (hráčů dělající přestupky) je Petr Zajíc alias Roderik. Dalším správcem a poradcem je pak Petr Zelinka alias Zeli. Já programuji a dělám vše kolem. Ale nesmím zapomenout na Naginatu (zaskakující správcovou :-)), hlavního stařešinu Kru-Cipíska a proměnlivý tým redaktorů herního sloupku. Některé specialitky řešil Pixelmaster a překlad do angličtiny má na starost Baltic. Takže nás mnoho není.




Ano, na dovolenou jedu a vždy trnu, aby se něco nestalo. Jsem stále na telefonu, a v poslední době je to snazší díky wapu. Takže jsem mohl sledovat provoz DE na mobilu i v Řecku.






Kdyby ses vrátil v čase a znovu se rozhodoval o vytvoření a zprovoznění DE (nebo zkrátka obecně online webové gamesky) - šel bys znovu do toho? Co do tvého života kromě spousty hodin práce a nervů DE přinesl?




Beru Dark Elfa a ještě předtím hru Rebel, (tu jsem napsal v 17 letech a JRC ji distribuovalo v Čechách a byla kladná recenze v Levelu) jako osudové záležitosti. Prostě jsem věděl v tom pravém okamžiku, že to je ta pravá cesta. I když starostí a stresu bylo hodně, nikdy jsem toho nelitoval. Vždy mi v pravou chvíli pomohli nezištně dobří lidé, často i neznámí, a vše se v dobré obrátilo.






Zahraješ si někdy svého DE nebo ho jen bereš z toho autorského pohledu? Zkoušel jsi v poslední době "konkurenční" české onlinovky?




Ano, hraji ho pořád. Tedy spíš nehraju, mám vždy jen jedu zemi na mapě a sleduji okolní cvrkot, abych byl v obraze. Na ostatní onlinovky nemám čas, ani je nesleduji.




Jaké máš s DE plány v brzké budoucnosti? Chystáte nějaké radikální změny, máte v plánu třeba přidat nějaké nové rasy nebo jiné významné novinky?




Změny probíhají neustále. Nyní je to velká událost - Hrdinové. Každý hráč si cvičí svého hrdinu podobně jako v Diablu. A na mapě ho samozřejmě vidí. Hrdinu mu může nepřítel zajmout i zabít, je zde i aukce hrdinů, kde se hráči trumfují kdo koupí nejlepšího, atd... Takže je stále něco nového. Jinak bych rád pronikl do jiných zemí, ale to je hudba budoucnosti.




Neoriginální otázka na závěr - vzkázal bys něco našim čtenářům?




Ať si Dark Elfa zkusí, je to zadarmo a najdou kupu známých přátel (i nezadaných slečen) :-) A osobně Vás rád uvidím na pravidelných srazech. I tebe zvu. Děkuji za pěkné otázky, vašemu serveru hodně hráčů a čtenářům hezký den. Zdeněk alias Lord Pletron...




Tobě díky za zajímavý rozhovor a celému Dark Elfu přeji hodně úspěchu a spoustu spokojených pařanů. ;-)











Kru-cipísek - zkušený hráč DE



Polovinu již máme za sebou a směle dál – následuje náš rozhovor s jedním z nejzkušenějších a nejdéle hrajících hráčů, Kru-cipískem, který by vám měl přinést zase trochu jiný úhel pohledu na celou tuhle gamesku.













Mohl by ses prosím našim čtenářům stručně představit?



V Dark Elfovi používám svůj hlavní nick Kru-cipísek. Dark Elfa hraju prakticky od začátku jeho existence, asi od května 2001. Je mi nějakých 890 let. Tedy těch pozemských. Mám za sebou pár úspěchů, ale hraju to pro tu hru samotnou. Svérázný fantasy svět s mnoha variantami. Časem jsem se propracoval do pozice nejdéle hrajícího vládce, tedy hráče s nejvíce odehranými dny. Z toho vyplývá i moje dnešní postavení Stařešiny DE s určitými pravomocemi nad ostatními hráči, hlavně jde o prosazování čistoty hry a pravidel psaných i nepsaných.




V čem tě právě DE tak zaujal a jaký je podle tebe jeho největší klad? Zkoušel jsi už i jiné prohlížečovky?





Svoji jednoduchostí a zároveň komplikovaností. Jednoduché proto, že tuto hru může hrát opravdu každý, dejme tomu od školního věku bez omezení horní hranice. Každý si najde to svoje. Komplikovaný z hlediska ne hry, ale optimální volby každodenního odehrávání, volby strategií vůči ostatním vládcům, jsou desítky, stovky variant a jejich kombinací. Důležité je politikaření, vyjednávání se sousedy, s aliancemi, jinými vládci. Není to mechanická hra s pevnými pravidly, uplatňuje se důvtip, umění jednat, volba různých více či méně vhodných postupů k získání nadvlády ve hře. A hlavně ta hra se taky pořád vyvíjí, musím autory obdivovat, stále přicházejí s něčím novým. Kromě DE jsem zkoušel asi dvě tři obdobného typu, ale už se ani nepamatuju, jak se to jmenovalo. Red Dragon určitě, ale další názvy už nevím. Všechno to převálcoval Dark Elf.




Vidíš na DE třeba i nějaké zápory? Nějaké vlastnosti nebo prvky, které podle tebe hru spíše kazí a bylo by to bez nich nebo zkrátka v jiné podobě lepší?





Tak tohle je těžký. Samozřejmě hra jde stále vylepšovat, nic není nikdy konečné a dokonalé. Ono taky kdyby bylo, tak tu hru za pár měsíců, možná roků, přestane hrát dost lidí. Změny přinášej nové možnosti. Těším se na interaktivní mapu s on-line změnami v závislosti na okamžitém odehrávání se zvuky... ale tohle je spíš moje úvaha o dalším možném směru vývoje. Ve hře samotné jsou asi nejčastější potíže s lidmi. Jako v reál životě. Nikdo je upřímnej, někdo občas podrazí, někdo je vyslovená svině (pardon). A tyhle vztahy jsou přímočařejší a snadněji porušitelné než v životě. To je tou anonymitou nicků. Kdo se v životě zdráhá udělat neférovost, tady to dělá klidně a běžně. Ale je to určitě i naopak. Jinak zápory... opravdu mně teď nic podstatného nenapadá. Všechno ty vyplývá spíš ze způsobů hry a jednání, než herních systémů, software a tak. Občas snad zdržuje nutnost používání registrace přes Minipas, který čas od času zlobí, nefunguje jak má...




Kolik času zabere odehrávání DE běžným hráčům a kolik času u něj tráví "elita" (1. liga, při turnajích apod.)? Jak často by měl hráč odehrávat?




Ze začátku věku stačí pět až deset minut denně. Ve střední fázi hry déle, snad nějakých
30 minut, ke konci když je na tom člověk špatně, tak zase stačí těch 15 minut, ale když je na tom dobře, potřebuje klidně i hodinu, aby zjistil všechno potřebné o sobě, o sousedech, o své alianci, o jiných aliancích, zvážil různé varianty hry a tak. Navíc pokud někdo vede alianci, potřebuje toho času ještě víc. Odehrávat se musí denně, až na menší výjimky, kdy to možné není z taktických nebo finančních důvodů (myslím tím vnitřní finance ve hře). Neodehraná kola v jednom dnu se s určitým limitem převádějí do dalšího hracího dne.



No a teď si vezmi, že tohle platí pro jednoho vládce. Hodně hráčů Dark Elfa má několik nicků, takže si to pak vynásob a vyjde ti docela hezká závislost....











Měl jsi ty sám třeba ambice nebo alespoň sny o vlastní online hře? Jak se podílíš na vývoji a správě DE?




hehehe... trefná otázka. No uvažoval jsem o nějaké spolupráci s autorem téhle hry, ale jen uvažoval. Já nejsem PC odborník, jenom uživatel a je spousta věcí, kterým nerozumím a nevím, co s tím. Asi bych do toho spadl a namlátil si. Takže samostatně určitě ne.




Stařešina má na starost péči o morální čistotu hry, dodržovat určitá pravidla. Sestavili jsme Kodex cti, který obsahuje pár bodů, co by se dodržovat mělo a naopak co není považování za porušení pravidel. Nejde o help nebo tak něco, ale výhradně o stránku morální, jednání, cti.




Měl bys nějakou radu pro hráče, kteří se chystají s DE začít? Na co se mohou těšit a na co se mají naopak psychicky připravit? :-)




Stačí se zaregistrovat v Minipasu a vstoupit do království Dark Elfa. Tady si přečíst základní pravidla a helpy a nalogovat se do nějaké čtvrté ligy. To jsou zkušební testovací ligy, které trvají přesně týden. Tady je možný naučit se základy hry a hlavně i když jsou v Dark Elfovi ve hře soupeři, mimo hru jsou velice ochotní k radám i pro naprosté začátečníky a je s nimi sranda, je to zvláštní a docela soudržná komunita lidí.. Řada hráčů se zná osobně, pořádají se srazy a je tam fajn komunita. Takže hlavní je zkusit to, nechat se dva tři věky omlátit od jiných, najít si nějakého učitele do začátku je dobrá věc no a pak přejít do třetí ligy do ostrých bojů.




Jen chci poradit: hrajte čestně a férově a dočkáte se mnoha příjemných věcí. S podrazákama se tam moc nemazlej. Držím palce!




Chtěl bys závěrem něco vzkázat našim čtenářům?




No snad že jsem prošel lecjakými hrami i nehrami, ale tohle byla první a možná, že je i do dneška jediná, která člověka zaujme a něco mu dá i do života. Vypadá to jako házení nějaké morálky, ale tak to není. Když si to člověk uvědomí zpátky, má to svůj význam. Není hra, která by se odehrála a můžu na ní zapomenout. I přes den člověka napadá, co udělá, co měl udělat a nakonec přijde na to, že optimální je něco úplně jiného.... rozhodně to není nic otrockého, co vás přestane za tejden bavit.





Tak díky za rozhovor a přeji ti mnoho herních i neherních úspěchů! ;)









Slovo závěrem



Jsme již na samotném konci, kde bych si dovolil uvést několik mých poznatků během hraní DE. V prvé řadě musím říci, že je to opravdu skvěle propracované dílo a mně osobně přirostlo ze všech českých onlinovek k srdci asi nejvíc, proto ostatně také zahajuje náš seriál. Trošku se mi sice nelíbí systém DEKů (nakupování určitých herních výhod za reálné peníze), nicméně je to asi nejlepší řešení, jak udržet hru a server kvalitní bez nutnosti zavedení povinných plateb za hraní. Dark Elf nabízí velké taktické možnosti, komplexní a propracovaný herní systém a skutečně návykovou hratelnost.




Právě ta je možná i záporem, neb v době, kdy jsem DE hrál, jsem u něj trávil opravdu HODNĚ času. Dovolil bych si zde tudíž malé varování, platné ostatně u všech webovek (i MMORPG) – dobře si rozmyslete, jestli se do toho chcete vrhnout. Je to vždy svět plný zázraků a dobrodružství a takřka neomezeného množství zábavy, který vás ve většině případů pohltí a jen tak vás nepustí. Je jen na vás, jestli po tom toužíte či nikoli...




Pár odkazů na závěr







diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 3 + 2 =


galerie

Dark Elf Dark Elf Dark Elf Dark Elf Dark Elf

naše databáze obsahuje: 26 944 her

Sponzoři ligy

inzerce