článek

Radegsoft

Radegsoft

V patnácti letech má za sebou pět her a studio, kde je sám sobě drábem. Kdo? Radek Jakl, autor hříček typu Ghost nebo čerstvoučký Sub Destroyer. Popovídali jsme si s ním o jeho poslední pecce, o budoucnosti i o běžných problémech z ulice... Ale více už v rozhovoru samotném.

O „teamu“



V patnácti máš za sebou hry jako Pong Ships, dva díly Ghosta a nově Sub Destroyer. Kam až to prosímtě hodláš dotáhnout? Plánuješ jednou svou tvorbou třeba živit manželku a děti? :-)



Ono s trochou snahy a zkušeností není v GM problém udělat hry jako je Pong Ships, Ghost nebo Sub Destroyer. Člověk musí dřít od začátku do konce vývoje a pak jen čekat, jaký hra bude mít úspěch. Programováním bych se chtěl určitě živit. Kdyby se mi to povedlo, živit se vývojem her, byl bych jeden z mála, kterého práce baví, a to by bylo super. A jestli budu tvorbou her živit manželku a děti ? Tak daleko do budoucna sem ještě moc neuvažoval.













„Team“ o jednom člověku je i na freeware scéně už poměrně rarita. Cítíš se teď jako vlk samotář dobře?



Už mnohokrát jsem zkoušel přibrat někoho dalšího do týmu, ale většina lidí byli jen takoví rádoby vývojáři, co kopírují tutoriály, a ty zásadně odmítám do týmu přibrat. Sice trochu nestíhám, ale opravdu mi to vyhovuje.




České vývojářské týmy vznikají a zanikají skoro rychleji než bakterie. Vnímáš to nějak? Sleduješ konkurenci?



Konkurenci sleduji, jak to jen jde a snažím se poučit z chyb, které dělají ostatní. Podle mě by si měl každý dobře rozmyslet, jestli má cenu zakládat nový tým a vyzkoušet si napřed, jak to mezi členy týmu bude fungovat. Například nedávno, když jsem ještě naposledy zkoušel přibrat nového člena … Chtěl jsem si nejdříve vyzkoušet, co dokáže, jak budeme spolupracovat atd., než se pustíme do opravdového vývoje. Jenomže první, co ho zajímalo bylo, proč se jmenujeme Radegsoft, když už jsme dva, že bychom měli mít jiný název…to se pak nedivím, že spustá týmu vznikne a hned zanikne.



O projektech



Nevím, kolik lidí už si jej stačilo zahrát, ale za mě osobně je Sub Destroyer docela povedený kousek. Uvažuješ o pokračování nebo tuto tematiku opustíš?



O pokračování jsem zatím neuvažoval, ale je velmi reálné, že se Sub Destroyer dočká upgradu, kde doladím chyby, které byly zmíněny na fórech, přidám zbraně atd., prostě udělám vylepšenou verzi se spoustou dalších možností, ale dvojka to nebude. Je zbytečné dělat pokračování tak, že se přidá pár věcí navíc a další hra je hotová.









Ještě jedna podobná otázka… Je reálné, že se dočkáme třetího pokračování Ghosta?



Dalšího Ghosta se dočkáte téměř určitě, už jsem na něm začal pracovat, ale kvůli Sub Destroyeru byl projekt pozastaven. Chci tuhle hru opravdu vypilovat, aby to nebyla suchá skákačka a bylo ve hře spousta originálních prvků. Hra se bude ovládat i myší, kterou se bude kouzlit a bude hodně důležité, aby vystačila na každé kolo přidělená mana.




Nemohlo mi uniknout, že je tvé čerstvě narozené dítko částečně podobné hrám jako Enigma nebo Sub Hunter. Hraješ sám tento specifický a náročný žánr, nebo raději ulítáváš na akcích, erpégéčkách…?



Já vlastně hraju od každého něco. Mě nezáleží ani tak na žánru, jako na tom, jestli mě hra chytne poutavým příběhem, zajímávým nápadem nebo zpracováním, jednoduše řečeno musí být hra zábavná, to je nejdůležitější.




Programovat není jako se válet u moře. Je tady něco, do čeho by ses někdy rád pustil, ale je to na tebe třeba příliš velké sousto? …Prostě něco „hardcore“?



Na papírech mám vymyšlenou jednu real-time strategii ve stylu Starcraftu, kdy jsou ve hře úplně rozlišné rasy. Nápadů mám opravdu hodně a každým dnem přibývají další a další, ale myslím že na tvorbu hry téhle velikosti ještě opravdu nemám a radši nasbírám nějaké ty zkušenosti navíc, než se pustím do takového velkého projektu.




Hodláš se někdy „odpoutat GameMakeru“? :-)



Od Gamemakeru bych se odpoutal hrozně rád, protože ať se člověk snaží jak chce, GM hry prostě vývojářská komunita moc nebere. Zatím jsem ale na naučení se nějakého jazyka neměl čas ani trpělivost.













O životních radostech/starostech



Dokážeš odhadnout, kam asi bude herní scéna v nejbližších letech směřovat a kam bys chtěl, aby směřovala?



Na freeware scéně se objevují velmi často budovatelské strategie, plošinovky logické rychlíky a RPGčka a podle mého názoru budou tyto 4 typy her na freeware scéně čím dál častější. Osobně bych si rád zahrál nějaký opravdu kvalitní logický rychlík, u kterého musí člověk hodně a hlavně rychle přemýšlet. No a komerční hry se ubírají směrem na internet a brzy bude (jestli už náhodou není) MMORPG nejčastěji hraným žánrem.




Nelze si nevšimnout, že do svých produktů rád přidáváš pirátskou tematiku… Jaký je vlastně tvůj čistě soukromý pohled na počítačové pirátství? Myslíš si, že licencovat si Photoshop pro úpravu dvou čmáranic nebo zakoupit Call of Duty kvůli jedné LAN párty je na místě?



Já osobně bych udělal něco na způsob videopůjčoven, ale s PC hrami. Člověk by zaplatil nějaký poplatek, na jeden den by si hru (popřípadě program) půjčil domů, zahrál by si a další den hru zase vrátil. Opravdu nevím, jestli by to fungovalo, ale kdyby ano, bylo by to určitě dobré řešení.




Seš ještě mladej vývojář… Máš nějaké vzory?



Určitě mám. Největším vzorem mi je Shawn Noel. To byl borec. Z Gamemakeru prostě dokázal vyždímat tolik, kolik jen málokdo. Jeho hry jsou graficky i hratelnostně zábávné a člověk by nepoznal, že jsou dělané v Gamemakeru. Škoda jen, že o něm už musíme mluvit v minulém čase…




Díky že sis našel čas… A jestli je tady něco, cos bys rád hráčům a potenciálním fanouškům Radegsoftu vzkázat, udělej to právě teď… Hodně zdaru do budoucích dní!



Neřešte to, jak byla hra udělaná, v čem byla udělaná a jakou má grafiku, ale hlavně to, jestli vás baví… Taky děkuju za rozhovor a doufám, že vám se taky bude dařit …




Jesterka

autor
/ Jesterka

Publikováno: 13.04.2006


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 3 + 5 =


naše databáze obsahuje: 26 944 her

Nejlepší hráči dne

Sponzoři ligy

inzerce