článek

Čerto - Průvodce hrou

Čerto - Průvodce hrou

Čerto není jen tak ledajaké RPG a mnozí z vás v něm nejspíš dříve či později zakysnou nebo prostě budou potřebovat nějakou tu pomocnou ruku. Pro vás všechny je tak určen náš obsáhlý průvodce hrou, v němž naleznete univerzální tipy a triky do hry a samozřejmě postup krok za krokem v případě problému v příběhových úkolech.


Čerto je hra velice rozsáhlá a v jistých ohledech také obtížná. Pro případ zákysu jsme pro vás připravili průvodce úkoly
krok za krokem a navrch přidáváme obecné tipy a triky a krátké povídání ke každému povolání.




Povolání




Ninja




Tenhle univerzální chlapík mi přirostl k srdci nejvíc, dobře si poradí s magií i bez ní. Ač nemám hybridní postavy (trochu mág, trochu voják) příliš v lásce, tak v případě Čerta je ninja jasnou volbou – není totiž jen nějakým odvarem obou zmíněných, ale jedinečnou postavou, jež si bere to nejlepší z magie i boje. Dokáže mlátit holí a vrhat hvězdice. Právě ty z něj zhruba do poloviny hry dělají prostě neporazitelnou bojovou mašinu, odrážejí se od stěn a hlavně v
jeskyních a úzkých chodbách jsou při správném použití naprosto smrtící. Životy se mu samy doplňují do poloviny maxima bez použití lahviček, což je rozhodně milá vlastnost. Z kouzel stojí za zmínku hlavně bumerang a ohnivý bič. Bumerang je dost efektní věcička proti osamoceným nepřátelům nebo malým skupinkám nebo také pokud nechcete utrácet manu za bič. Ohnivý bič je pak naprosto ultimátní záležitostí a v pozdější fázi hry na něm bude záviset vaše přežití. Trvá celkem dlouho, zastaví pohyb zaměřeného nepřítele a dává ukrutný damage, takže je ideální proti velkým skupinám nepřátel a i s bossy si poradí hravě. Ostatní kouzla jsem příliš nepoužíval.





Voják




Sympatický mlátič bez many a kouzel, který spoléhá na efektní formy střelby. Životy se mu narozdíl od ninji doplňují pouze v horní polovině (tedy od poloviny do maxima). S levelováním získává nové typy střel a obecně jej považuji za nejakčnější postavu – neustále střílíte, míříte, nejste omezováni manou, každý typ střely má něco do sebe... Pokud tedy chcete svižnou akci, sedne vám voják nejlépe.



Mág




Čáryfuk je díky velmi slabým počátečním kouzlům a absenci automatické regenerace životů (léčí se pouze lektvary) záležitostí pouze pro zkušenější hráče. Já sám jsem po něm hned sáhnul, protože si v RPG obecně vždycky beru kouzelníky, ale v Čertu jsem se s ním se zlou potázal. Na prvních levelech je hodně slabý, nemůže útočit jinak než magií a je životně závislý na lahvičkách. V pozdější fázi je však velmi lákavý, protože nabízí nejvíce kouzel a různorodých schopností ze všech. Z pěkných kouzel stojí za zmínku Drápy moci, což je (o hodně slabší) obdoba ninjova ohnivého biče. Za jeho nejlepší pak považuji Ledovou lavinu, která poškozuje potvory a brání jim v pohybu. Velice efektní je například zmražení skupinky nepřátel a jejich následná anihilace například pomocí Meteorického deště či podobných čar.













Obecné rady








  • Mějte u sebe vždy dostatek lahviček, používejte pro ně klávesové zkratky F1 a F2 pro rychlé použití v soubojích.



  • Ukládejte pozici rozumně – každé uložení stojí počet duší rovný vašemu levelu. Ve složitějších dungeonech dávejte bacha, abyste je nevyplýtvaly všechny, protože byste pak neměli za co ukládat a ne všude je dostatek příšer. Pasti vás mohou zabít, ale duše za ně nedostanete.



  • Po ostrově se pohybujte pomocí teleportů a koberce. Chůze je strašně zdlouhavá a nudná. Kde to jde a nebojuje se, tam použijte koberec, dá se s ním hodně dobře létat nad vodou a využívat tak pobřeží a řeky k rychlému přesunu mezi lokacemi.



  • Před splněním každého questu (a následným level-upem) si doplňte duše na maximum, duše se vám totiž přepočítávají na body ke zvýšení životů či many.



  • Nemá cenu šetřit s penězi, vždy za ně nakupujte lektvary a ostatní vybavení. V případě nouze se dá neomezené množství krystalů najít opakovanými návštěvami dolu (v tom se "probouráte" do dalších chodem zničením závalů (stěny tmavší barvy)).



  • Nebojujte hrdinsky tělo na tělo – ustupujte neustále, koste nepřátele kouzly z dálky. Máte-li problém, utíkejte. Používejte často lektvary.



  • Ve Valtrově obchodě se dají některé lektvary sebrat ze stolu (pokaždé se tam objeví znovu při novém příchodu na mapu) – přinejmenším pokud autoři tenhle minibug neopraví.



  • Na samotném začátku v tutoriálu zvolte možnost, že si chcete vše prohlédnout a vyzkoušet, načež posbírejte veškeré předměty a hlavně létající koberec – všechno vám totiž i po tutoriálu zůstane, což se do začátku rozhodně hodí.



  • Každá postava si může aktivovat speciální schopnost – stačí dojít do svatyně boha Overmarse v horním levém rohu mapy s dolem, pomodlit se, obětovat 50 krystalů a vybrat si speciální schopnost (tu pak můžete dodatečně změnit).



  • Nalezené věci je možné prodat u chlapíka na mapě C3, v pozdější fázi hry se dá dost vydělat třeba na nalezených kobercích.








Artefakty




Ve hře je možno nalézt celkem čtyři artefakty, které trvale zvýší vlastnosti postavy. Rozhodně se vyplatí je najít, usnadní a zpříjemní vám další postup ve hře




Boty značky Addictdas – Dungeon Lebky, 7. quest, dole vpravo. Tyhle botky vám slušně zvýší rychlost pohybu.




Čarovná čutora – Robotický Dungeon, 8. quest, dole vpravo. Zvýší zásobu many o jednu pětinu.




Zaručeně pravá kravata Overmarse – Dungeon se žlutým krystalem a nemrtvým bossem, schován nalevo od krystalu (levý dolní roh mapy). Zvýší počet životů a maximum i rychlost doplňování many (případně u vojáka maximum zásobníků)




Náprdelník magické rychlosti – V šestém patře finálního dungeonu, dole vlevo. Zrychlí sesílání kouzel.









Questy




Zde bych jen chtěl upozornit, že pokud projedete celou hru podle návodu, tak si ji rozhodně neužijete naplno. Používejte proto tento návod na vlastní nebezpečí a pokud možno pouze v případě zákysu.




1 - Magická zahrádka




Rozehřívacím úkolem je donesení trochy marihuany z šamanovy kouzelné zahrádky. Ta se nachází v dolním pravém rohu lokace C5. Cestu tam i zpátky byste měli zvládnout bez větších problémů (zejména máte-li létající koberec) a pokud si dáte bacha, tak se můžete i vyhnout soubojům, které mohou být na prvním levelu a bez pořádného osvojení si herních prvků
docela obtížné. Do C5 se dostanete buď po moři na jih od chrámu pomocí koberce nebo přechodem z vesnice (napravo nahoře). Stačí se po poli projít, tráva se sama sesbírá a můžete se vydat směle zpět do chrámu.




2 - Bedna sem, bedna tam




Druhý úkol je opravdu velice lehký, dle mého názoru mnohem primitivnější než ten první. Stačí dojít do vesnice, zajít za obchodníkem Valtrem a pošoupat jednotlivé bedny na ta správná místa. To je celé, dokonce se na vás nechystá ani žádný logický problém á la Sokoban. Bedny pěkně zapadnou a vy můžete zpátky za šamanem.




3 - Alej neřesti




Třetí úkol je opravdu originální a asi tušíte, o jaký obrazec se bude jednat :o). Provedení je opět dosti triviální – stačí doletět do dolního levého rohu mapy s chrámem (nutno použít koberec, protože letíte přes vodu). Stromy pokácíte kouzly či střelbou (v případě ninji lze také efektivně použít hvězdice). Po pár minutách to máte hotové.




4 - Absorbéry zla




Tentokrát budete muset zakopat deset absorbérů zla. Do získání tohoto questu nejsou vidět a i během jeho plnění vždy vidíte jen jeden – musíte je tedy sebrat v předem určeném pozadí. Vše je vyznačeno na naší schématické mapce, prvních pět je v lokaci s chrámem, druhých pět ve vesnici. Po sebrání všech deseti počkejte do noci (vyspěte se na své posteli v
Reyově domě), dojděte na Valtrovu zahrádku (v podstatě uprostřed vesnice) a použijte zde přítomnou lopatu. Pak hned o kus ustupte :o). Jděte opět spát, ráno můžete pokecat s vesničany, je to celkem sranda.




5 - Temný rituál




Konečně úkol hoden hrdiny. Počkejte do noci a zajděte do lokace B2, cestu si snad najdete sami (možná je lepší prohlédnout si nejprve místo ve dne, nanečisto). Jakmile se dostanete do B2, začne hrát hustá hudba (úsek z Abandonu od Richarda Marchanda), to jen tak na okraj :). V levém dolním rohu na vás čeká nekromant, který po vašem příchodu vyvolá
skupinku nemrtváků. Po její anihilaci zničte oltář. Splněno!




6 - Blitzkrieg




Tohle je docela rychlovka, ale opravdu zábavná. A rozhodně ne jednoduchá – po rozhovoru s šamanem jste teleportováni na bojiště. Musíte všechny zabít, což je celkem fuška. Řiďte se klasickými bojovými zásadami – uhýbejte, používejte lahvičky, občas seberte nějakou trávu pro doplnění many. Během boje se nemůžete vrátit zpátky, zpět do chrámu jste teleportováni po zabití všeho na téhle mapě (včetně krys). Průběžně sbírejte i krystaly z nepřátel vypadnuvší.




7 - Ve znamení Lebky




Probijte se lokací C2 až ke vstupu do jeskyně. Neměly by zde nastat žádné větší problémy a zákysy. V prvním patře podzemí nezapomeňte sebrat artefakt Boty značky Addictdas (dole vpravo). Ve třetím patře pomačkejte všechna tlačítka a vybijte veškeré potvory ve velké místnosti... a připravte se utíkat – jakmile totiž zničíte oltář, tak se začne celá jeskyně rozpadat. Musíte co nejrychleji uniknout na vašem koberci otvorem vzniklým v horní pravé části místnosti s oltářem. Doleťte až ven.





8 - Průmyslová revoluce?




Od vědmy se za nemalý poplatek 50 krystalů dozvíte umístění základny a heslo potřebné k vstupu. Vydejte se do mrazivých oblastí na západě ostrova, jmenovitě na mapu C1. Vstup je v malém záhybu hor a vypadá jako ocelový kruh. Zadejte heslo (0609112777) a račte dovnitř. První patro by mělo být bez problémů, ale před jeho opuštěním si poznamenejte popisek diskety. Poblíž ní také najdete artefakt Magická čutora. V druhém patře je pak na jednom místě nutno nastavit bedny na tlačítka dle schématu z diskety (pokud jste si to nepoznamenali, tak to je: 1. řada 3. tlačítko; 2. řada 1. a 4. tlačítko; 3. řada 3. tlačítko). Zbytek základny by měl jít v pohodě, po zničení reaktorů nastane autodestrukce, takže
upalujte rychle pryč.





9 - Zlaté dredy




Vydejte se do jeskyně pod horami (D2). První patro je v pohodě, stačí zmáčknout tlačítka :). V druhém patře na vás čeká menší překvápko... zatlačte záchod v rohu místnosti, pomocí bedny otevřete dveře naproti, přečtěte si dopis a pomocí beden postupně pootvírejte všechny místnosti a vytahejte z nich bedny. Všechny čtyři pak postavte na plošinu uprostřed
mapy, kterážto neunese jejich váhu a spolu s vámi se proboří do dalšího patra. Tam použijte opatrnou, stealth taktiku – nebojujte, využívejte prvků na mapě, v případě kontaktu s nepřítelem se snažte proběhnout dál. Postupně získejte všechny tři dredy – nejprve jděte úplně vpravo, tam seberte první, pak se vydejte do horního levého rohu a jděte dál chodbami, cestou seberte druhý dred a nakonec těsně před koncem patra třetí. U každých dveří s vlasy musíte zodpověděť otázku, která není ani v jednom případě těžká, stačí se trochu vžít do role temných mágů :o). V dalším patře všechno prošmejděte, seberte létající koberec v místnosti dole vlevo a jděte k temnému oblaku vpravo. Dá se zabít dost lehce, ale jeskyně se jako v dřívějších případěch začne hroutit -> honem k východu nahoře vlevo. Musíte mít koberec, na další mapě na něm pak proleťte až dolů vlevo, snažte se nenarážet do stěn.





10 - Requiem




Pokecejte s šamanem a vědmou a jděte se vyspat. V noci obhlédněte hlídače Ricka (u rohu jeho domu) a jděte znovu spát. Ráno promluvte s vědmou, Rickovou manželkou a teleportujte se do chrámu. Po malé bitce zajděte opět za vědmou a vydejte se pro šamana na hřbitov (vlezete dovnitř jednou z rakví v horní pravé části hřbitova). Po malé skluzavce si probojujte
cestu celým dungeonem, neměly by vás potkat žádné větší problémy.













Finále




Tak už se dostáváme k vyvrcholení celého dobrodružství. Promluvte s námořníkem (v hospodě, zaplaťte mu pivo pro více informací), se šamanem, vědmou a případně opět s námořníkem. K přepravě na Peklon budete potřebovat 4 magické krystaly a
500 platících krystalů. Magické krystaly seženete následovně:




Zelený krystal – Zabijte potvoru v bažinách (bod Z1; na zemi jsou vidět takové dva svítící kruhy) a vlezte do jeskyně (bod Z2) v lokaci u dolu. Stačí otevřít bránu a sebrat krystal.




Modrý krystal – jděte do jeskyně v jihozápadní části hor (bod M; kousek od mapy s dolem), probijte si cestu, zničte hlavního bosse. Vše by mělo jít bez větších problémů




Červený krystal – najdete jej, jakmile vlezete do díry, která se objeví dole na mapě, kde odpravíte robota s modrým krystalem.





Žlutý krystal – najdete jej v horách v zemi ledu a sněhu (bod Ž). V prvním patře zmáčkněte tlačítka do tvaru kladiva (tedy všechna kromě horních dvou nalevo a dolních dvou úplně nalevo). Otevřou se vám dveře a dostanete se do dalšího patra, kde stačí zabít bosse a máte poslední krystal.




Je zde také možnost jiného pořadí, která se projeví hlavně u modrého a červeného krystalu. Ten červený se totiž dá sehnat před modrým také tak, že v noci vlezete do sklepa té staré rechejtle ve vesnici (baba, co prodává lektvary). Tahle varianta je možná i trošičku jednodušší, protože se vyhnete některým jeskyním. Teprve po získání Červeného pak
splníte quest s Modrým.




Peníze (běžné krystaly) seženete v případě nedostatku (nutno 500) bez problémů v dole.





Pekelný ostrůvek




Až budete mít vše potřebné, zajděte do hospody a hoďte řeč s hostinským, uspořádejte poradu, a vypravíte se tak na ostrov. Zde by neměly být problémy, probijte si svoji cestu do finálního dungeonu, čtětě útržky deníku (snažte se je najít všechny, je to celkem zajímavé čtivo). První miniboss by vám neměl činit žádné potíže. Projděte všemi patry věže,
v šestém mimochodem naleznete artefakt Náprdelník magické rychlosti. V posledních patrech je spousta zrcadel a pastí. Vtip je jednoduše v tom, že používáte pasti k ničení dveří – v jednom případě stačí odstranit bedny bránící projektilu v letu a poté zmáčknout spoušť, v ostatních případech musíte správně natočit zrcadla. S trochou save/load a špatkou
trpělivosti by neměl být problém ve všech případech úspěšně vyřešit "zrcadlové potíže". Jen snad dodám, že zrcadlo se dá otáčet levým tlačítkem myši a vejde li do něj projektil, pak se odrazí ve směru užší strany (no však si to odzkoušíte). Když jste s mechanismem zrcadel spokojeni, stačí zmáčknout spoušť přidružené pasti, projektil díky zrcadlům proletí
chodbami a zničí dveře. Poté, co projdete celým dungeonem a ocitnete se na "zapovězeném místě" (zasvěcení vědí, nechci předem prozrazovat), je postup snadný: zničte (třeba kouzly) všechny červené pulzující bazmeky (aby zčernaly), skočte do nyní již nepohybujícího se otvoru a bleskům uhýbejte tak, že jejich náboje svedete do přítomných trnů (ty musíte nejprve natočit do středu tím, že na "střed" útočíte). Po nabití všech trnů následuje... BOOM!




Můžete si poblahopřát, právě jste úspěšně dokončili tohle rpgéčko!





Na závěr bych chtěl poděkovat za rady a spolupráci při tvorbě tohoto průvodce Janu Kaletovi, autoru Čerta. Díky. ;)




Sosol

autor
Jan Jirkovský / Sosol

Publikováno: 19.01.2006


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 4 + 3 =

phanka

phanka | 24.04.15 v 15:39

děkují za návod

Black | 06.03.09 v 13:27

Potřeboval bych pomoct v pátym queste Temný rituál. zabiju nekromanta a nemůžu ten oltář zničit. ptám se: ten oltář je ten kámen veprostřed a ty kameny kolem?

ffgfgfgfgffgfgf | 23.06.08 v 18:43

ffff

docky | 08.04.08 v 20:29

odpovedi jsou uplne jednoduchy, staci se trochu zamyslet. prvni odpoved je tma druha zlo a treti smrt

va34 | 06.05.07 v 15:33

potreboval bych vedet ty hadanky celou hru sem prosel bez navodu a u tech hadanek jsem se sekl.tak jestli muzete tak mi je prosim zaslete na E-mail.Jinak super hra vsem doporucuji.

Roman | 15.12.06 v 03:04

Ake su odpovede na hadanky v 9 queste

Fazy | 16.11.06 v 17:17

Super hra!!!Všem doporučuju.


naše databáze obsahuje: 26 944 her

Sponzoři ligy

inzerce