článek

Olga Fábry

Olga Fábry

Líbila se vám adventura Pět kouzelných amuletů? Pak rozhodně zbystřete! Právě dnes vám totiž přinášíme rozhovor s hlavní představitelkou týmu OFF Studio, jenž stál za vznikem právě této adventury. Vyjma několika informací ohledně vývoje, se můžete také dozvědět pár informací o zbylých členech týmu. Rovněž jsme se zeptali na skriptovací program Wintermute Engine, v němž byly amulety vytvořeny. Máte-li tedy chuť, tak směle pokračujte ve čtení.


Po delší době vám přinášíme další rozhovor. Na mušku jsme si tentokrát vzali tým OFF Studio, který stál za výbornou adventurou Pět kouzelných amuletů, jež nejenom u nás sklidila obrovský a nutno říci také zasloužený úspěch. Kladné ohlasy si hra získala zejména díky zajímavé zápletce, slušné atmosféře a hlavně také díky parádní hratelnosti, která hráče, rozhodl-li se hru okusit, přikovala pevně k židli a nepustila, dokud hru nedohrál. Obdiv si získala i pěkná grafika. I když je pravdou, že se našli lidé, kterým tahle vizuální stránka nepadla zrovna moc do oka. Terčem kritiky se stala také absence dabingu. Rozhodli jsme se tedy kontaktovat hlavní představitelku týmu, sympatickou Olgu Fábry, s velmi zajímavým nickem jnsfbi! Olga si na nás udělala čas a já bych jí tímto chtěl ještě jednou poděkovat ;). Zanechme ale těchto úvodních slov a vrhněme se konečně na samotný rozhovor.


Možná to bude znít ohraně, ale můžeš se prosím na úvod naším čtenářům nějak ve stručnosti představit?


jnsfbi: Jmenuji se Olga Fábry, bydlím kousek od Prahy a věk neprozradím, protože ani ty ses na něj vysloveně neptal :-).


Jsi členka týmu OFF Studio, s nímž spolupracuje docela dost lidí. Jsou to všechno stalí spolupracovníci nebo většina kádru jsou externisté?



jnsfbi: Nejsem členka, jsem „majitelka“ :-). Na tvorbě se nejaktivněji podílíme tři - já, Mnemonic a Tomus - já s Mnemonicem Tomusovi mluvíme do scénáře, Tomus s Mnemonicem mi kritizují obrázky a společně pak vymýšlíme logické hádanky do hry. Mnemonic mi pak také zasahuje (bezúspěšně) do skriptování a pomáhá mi. Jerrot pak skládal hudbu a Haslam zvuky, ale oba až dodatečně po nějakém výsledku (rozuměj demu hry). Ti další nejsou stalí členové týmu, ale byli pro dokončení hry rozhodně také důležití.


A jak se ti s výše jmenovanými členy spolupracuje?



jnsfbi: Výborně! Tvoříme na první pohled nesourodý tým, ale musím říct, že spolupráce s nimi je skvělá. V zásadních věcech se shodneme a když se náhodou o nějakou drobnost s Mnemonicem hádáme, přijde Tomus a navrhne skvělé řešení problému :-).















Pojďme se ale na chvilku věnovat amuletům. Ty se dočkaly víceméně kladných ohlasů. Ptát se, jestli jste spokojeni asi nemá smysl. Zeptám se ale, jestli jste něco takového čekali anebo to skutečně bylo jen příjemným překvapením?



jnsfbi: Pokud mohu mluvit jen za sebe, tak já jsem tak pozitivní ohlasy nečekala. Sledovala jsem tu a tam reakce lidí na jiné české hry a tak jsem si nic neslibovala. Rozhodně mne těší, že se hra líbí. Ale i kdyby se líbila jen jednomu člověku z tisíce, byla bych ráda.


Když už jsme u těch kladů, co tebe samotnou na 5KA těší nejvíce?



jnsfbi: To je zvláštní otázka... mně se líbí to, že jsem vytvořila hru, jakou jsem chtěla vytvořit a že jsme vydrželi a dokončili jsme ji.


Proč jste se vlastně rozhodli pro adventuru?



jnsfbi: Od začátku to měla být adventura, nad ničím jiným jsem ani na moment neuvažovala.


To mě jen utvrzuje ve faktu, že tento žánr ti je hodně blízký a že na něj nedáš dopustit ;). Amulety byl jistě hlavně tvůj nápad, můžeš se naším čtenářům nyní pochlubit, kde si vzala inspiraci?



jnsfbi: Ten nápad na pohádkovou adventuru vznikl při setkání s človíčkem z internetu s nickem DanQ, se kterým jsme chtěli založit server o adventurách. Pak jsme ale začali spíše rozvíjet nápad na adventuru a společně jsme si psali e-maily o ději hry.


Byly amulety tvůj první projekt nebo si již dříve vytvořila nějaké menší hříčky?



jnsfbi: Ne, jak jsem psala, byla jsem tehdy člověk, co jde na pivo a neví nic o tvorbě hry, má jen chuť a nadšení hru stvořit :).


I přes veškeré klady se terčem kritiky ve většině případů stala absence dabing a taky ne každý byl spokojen s grafikou hry. Odrazí se to na připravovaném druhém dílu? Jak moc dáš na názor publika?



jnsfbi: Absence dabingu = lidi jsou neuvěřitelně nároční :-). A přitom sehnat v českých vodách lidi, kteří jsou ochotni něco dělat zadarmo, je téměř nemožný úkol. Navíc před vydáním hry jsme neměli takříkajíc nic v ruce, lidé projektu vesměs nevěřili a také! Postav v amuletech je mnoho, příliš mnoho. Co se týče mé grafiky - jak je patrné z výše napsaného, jsem naprostý amatér, co se týče všeho. Pokud se někomu moje grafika nelíbí, rozhodně mu to nevymlouvám, obrázky, které jsou v amuletech jsou mé první grafické počiny vůbec, a tak to zas podle mého nedopadlo nejhůře. Jestli dám na názor publika? Kdybych dala, byla by další hra humorně laděna (něco ve stylu Horkého léta) s cartoon grafikou..a tak hra vypadat nebude :).


Znám je také fakt, že 5KA byly vytvořeny v programu Wintermute Engine (WME), jehož autorem je již zmíněný Mnemonic. Proč si se rozhodla právě pro tento program? Nezvažovala si i jiné alternativy? A jak moc si pochvaluješ spolupráci s tímto programem?



jnsfbi: Pro WME jsem se rozhodla hlavně proto, ze Mnemonic je česky mluvící vývojář a tak mi v uplynulých začátcích pomáhal a pomáhá mi doteď :). WME se mi líbí, samozřejmě, že se mi WME líbí (toto je placena reklama :-).


Úspěchu 5KA si jistě všimlo i spousta nadějných, začínajících vývojářů, kterým se navíc WME může zdát jako nejideálnější. Je něco, nač by si chtěla upozornit začátečníky, kteří se chtějí dostat do tajů tohoto skriptovacího jazyka?



jnsfbi: Pokud někdo začal vytvářet svou vlastní hru na základě úspěchu 5KA tak je to skvělé! ...Chtěla bych je upozornit na to, že pokud jsou laici jako já, je potřeba překonat počáteční šok ..pokud je šok překonán, mohou začít směle Mnemonica zasypávat svými dotazy, on bude rad :-)).














Pokračování 5KA bude jistě hodně časově náročné. Neplánujte přesto vytvořit kromě tohoto pokračování ještě nějakou jinou hru?



jnsfbi: Neplánujeme. Ale dopředu nelze nic předem říct. Třeba Mnemonic zatouží po další knize o Linuxu, kterou dostal za Wilma Tetris :-).


Hodláš se v budoucnu tvorbou her živit? Nebo to bereš pouze jako zdroj výborné zábavy a odreagování?



jnsfbi: Tak je to jistě zajímavý nápad, ale vzhledem k tomu, že tvořím mizernou 2D grafiku, nic moc animuji (a to opět ve 2D) a píši naprosto příšerně a pro programátory nerozluštitelné skripty....jasně, v dnešní době mě vezmou všude! :-)).


Dále bych se tě chtěl zeptat, co v životě považuješ za svůj největší úspěch?



jnsfbi: (chvilka přemýšlení)...Samozřejmě, že toto interview! :-).


I přes tvojí vytíženost, máš nějakou svojí oblíbenou gamesku?



jnsfbi: Mám ráda budovací strategie, třeba původní RollerCoaster Tycoon, jsem taková hračička :).


Dobře a chceš na úplný závěr vzkázat něco našim čtenářům?



jnsfbi: Pokud jste tento nudný rozhovor dočetli až do těchto řádků, zřejmě se hodně nudíte, zkuste si zahrát 5KA! :-).


Rozhovor určitě nudný nebyl a já bych ti chtěl samozřejmě poděkovat, že sis udělala na něj čas ;).



jnsfbi: Tak já děkuji za to, že ses mě ptal :).




artman

autor
/ artman

Publikováno: 09.07.2005


další články této kategorie





diskuze

odeslat

Nejsi automat? Napiš výsledek 4 + 3 =


naše databáze obsahuje: 26 944 her

Sponzoři ligy

inzerce